Svar: Dagsplan 6 måneder
14. marts 2018
Alder:
6 mdr.
Kære M&J
Tak for dit brev :)
En dagsplan ud fra dine angivne tider kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre indtil I står op omkring kl 6.15-6.30
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 12: Tilbydes grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 14.30
Eftermiddag 16.30: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden og lidt frugtmos og vand af kop og må også stadig gerne blive ammet om eftermiddagen, når hun vågner af sin middagslur.
Aften 18: Tilbydes grøntsasgsmos, og også her begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: ammes rigtig godt og sover videre til næste morgen tidlig, hvor hun ammes igen.
Det er helt okay, at jeres datter sover to lure dagligt og ikke længere behøver en 3. lur sidst på dagen. Det lyder meget fint og sammenlagt sover hun godt om dagen - ofte ca 4 timers søvn fordelt på 2 lure. Det lyder meget fint og alderssvarende.
De fleste børn vil i jeres datters alder have brug for 14.5 times søvn i døgnet og det betyder, at hun om natten vil skulle sove ca 10.5 time - og det passer rigtig fint med, at hun f.eks. sover fra ca 19.30-20 til 06... Sover hun nogle dage lidt mere om dagen, så vil hendes nattesøvn naturligt blive lidt kortere, og det kan så forklare, hvorfor hun nogle gange vågner allerede kl 05.30... Sammenlagt får hun derfor den mængde søvn som hun lige nu behøver og når hun vågner om morgenen, så lyder det som om, at hun vågner udhvilet og parat til at starte dagen... måske er hun en lille lærke :) Du må dog stadig meget gerne tage hende over til dig og amme hende, når hun vågner op omkring kl 05, for med brystet at forsøge at få hende til at sove lidt videre, så dagen ikke begynder at starte tidligere og tidligere og nattesøvnen bliver kortere og kortere...
Du skriver, at "hun bliver umiddelbart ammet én gang i løbet af natten. Tidspunktet for dette varierer meget" - Det er helt okay, hvis hun om natten tager sit længste søvnstræk først på natten og således ikke ammes både aften og sen aften, men i stedet først på natten. Nogle børn trives bedst på denne måde og bliver f.eks. ammet kl 19.30 og 02 og så igen tidlig morgen kl 05/06... Og hvis det fungerer, at du på den måde lader hende melde sig selv, så er det fint. Andre gange kan det være en god idé, at du tager hende op, lægger hende til brystet sen aften og sikrer hende mælk i maven der, hvorefter så både du og hun kan sove nogle sammenhængende timer, før hun har behov for mælk igen. Mange børn kan spise i søvne og på den måde fylde sig selv op, hvis man lægger dem til... Du skal naturligvis gøre det, som du fornemmer vil fungere bedst hos jer :) Man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer :)
Det vil være rigtig godt, hvis du med den alder jeres datter har, kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner af en lur og så stadig tilbydes brystet, som en fast del af hendes putteritual. Det vil dog være godt, hvis hun ikke falder i søvn med brystet i munden, men når at flyttes til barnevogn eller seng før hun sover helt. Så hun lige når at registrere, at hun flyttes fra din favn og godt kan falde i søvn uden bryst i munden.
Det er naturligt, at mælk indgår som en fast del af hendes putteritual, så længe hun kun er 6 måneder gammel, og hun skal ammes som hun plejer - ved siden af indtaget af skemad. Det er derfor vigtigt, at du holder mængden af skemad på et niveau, som sikrer plads til mælk i maven. Det betyder, at det er bedre, at hun spiser ¾ dl. grød eller mos og gumler på lidt mad i hånden, og efterfølgende så tager imod brystet, end at du giver hende 1.5 dl. grød eller mos og hun så afviser brystet eller ikke drikker nok hos dig. Det er vigtigt at finde balancen mellem at hun både for skemad og mælk/væske nok :) Og de fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for 6 amninger i døgnet - tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur, eftermiddag, aften og sen aften.
Når hun bliver 7 måneder, vil hun kunne spise større mængder mad, få lidt større mellemmåltider, vil være bedre til at drikke vand af kop og i denne alder skal antallet af amninger skæres ned. Det vil ofte være passende med 4 amninger i døgnet og jeg anbefaler, at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at det er amningerne om formiddagen og eftermiddagen, som forsvinder i 7 måneders alderen.
I min bog om børn og mad, kan du blandt andet finde dagsplaner for hver måned og få et overblik over, hvornår hun skal tilbydes skemad, mad i hånden, vand, amning osv. for at døgnet bliver hensigtsmæssigt skruet sammen i takt med, at hun bliver ældre :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med hende, og rigtig god weekend, når I når så langt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske